Efficiency of digital education: from goals to results (based on the XIII summer school for Teachers-2023)

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

More than 3,000 people from 333 cities and 1,039 educational institutions participated in the next Summer School for Teachers-2023, organized by Yurait Publishing’s educational platform and held in webinar mode from June 26 to 30, 2023. 75 speakers gave presentations and panel discussions on the following topics: the effectiveness of digital education, the quality of digital education, the strategic goals of universities, the choice of the goal of an educational program, youth in Russia: demographic situation and prospects, evidence-based education based on digital data, rational management (analytics in educational management), storytelling and development of educational cases, use of ChatGPT by students in educational activities, personality in the digital reality of the virtual world: from Homo Sapiens to Homo Digital, digital educational environment: shared resources and individual paths, psychologically comfortable educational environment, digital scientific environment (current risks and new opportunities), ChatGPT for the teacher (free tools and digital activity of teachers, students), consideration of personal achievements as a path to student success, technological entrepreneurship (engagement, training, support). As a result of XIII Summer School for Teachers, we note that digital education is not a substitute for traditional education but is necessary for working with today’s youth. Digital technologies will not replace live communication with the teacher; they will become the most important tool for shaping the individual educational path; individualization will become the sign of quality education. The digital transformation of education should consider the best practices and provide the teacher with a wide range of technologies, services, and content to choose from because variability and flexibility are more important than standardization at this stage. It is necessary to update legal and ethical standards in the context of changes in the digital education and science environment and the development of artificial intelligence. It is necessary to develop teachers’ digital literacy, introduce hybrid learning models, and develop educational effectiveness assessments; the assessment system should move from learning assessment to the development of student’s analytical skills and systemic thinking. Artificial intelligence and ChatGPT are a serious challenge for the levels and the education system as a whole. The educational institution of the future should become an engine for the socio-economic development of the country.In this review, we will focus on individual topics and speeches.

About the authors

Faina Leonidovna Kositskaya

Tomsk State Pedagogical University

Author for correspondence.
Email: fainak@list.ru
Tomsk, Russian Federation

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».