ICONOLOGY OF THE PICTORIAL ELEMENTS OF POEMS BY PRINCE VLADIMIR PALEY

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The collection Poems (1916) by Prince Vladimir Paley does not have a common plot and composition, it presents scattered lyrical impressions. The composition of the collection is organized by extra-textual pictorial elements: headpieces and vignettes. Responding to the collector’s taste of the poet, these elements force one to read his lyrics differently: not as a transfer of personal impressions, but as a complex construction of his own identity based on various cultural languages. The use of the iconological method and appeal to the resources of visual semiotics allow showing how, thanks to the order of illustrations, certain motifs of romantic and modernist poetry cease to be self-sufficient, becoming only moments in the acquisition of a more holistic lyrical position. Such design elements of the book as cartouches with the titles of poems, headpieces with images of landscape and genre scenes, and scattered vignettes were analyzed; the entire volume of the book’s illustrative accompaniment was covered. The article shows that despite the fact that the design of this book is fundamentally restrained, which corresponded to the new settings of the taste of wartime, each type of artistic accompaniment builds its own program for reading these poems, not allowing the content of individual poems to be reduced to the reproduction of romantic, neo-romantic or symbolist motifs. The article demonstrates how cartouches with the titles of the poems allowed educated readers to thematize the relationship between nature and history by de-automating the perception of the title as an indication only of a subject topic. The decor of these elements indicates both the interpenetration of the natural world and the world of culture, and the inadequacy of individual languages or semiotic formations to convey the idea of a person’s metaphysical destiny. Three poems with the cartouches build an independent plot of the presence in nature of not only fatal forces, but also metaphysical insights. Illustrations-headpieces demanded a special interpretation based on knowledge of the realities and conceptual meanings of certain painting genres. The article proves that poems with the headpieces convey the general plot of the independence of an intimate mental life from ready-made patterns of history perception. In these poems, the idea dominates of intimizing history as the only way to comprehend the meaning of historical catastrophes. Finally, individual vignettes allow reading the entire array of the poems in this book as supporting the main idea of accepting natural necessity in order to overcome private ideas about fate, with the necessary Christian reinterpretation of forebodings and individual symbolic indications. Thus, the illustrative mode of the book corresponds to the principles of multilingualism and polystylistics of Russian modern style. The study allows clarifying both the landmarks of the official Russian culture of the pre-revolutionary period and the specificity of the poetic works of Vladimir Paley as one of the most striking cases of supporting the original poetics with the visual semiotics of natural and cultural objects.

About the authors

Alexander Viktorovich Markov

Russian State University for the Humanities

Email: markovius@gmail.com
Миусская площадь, д. 6, Москва, 125993, Россия

References

  1. Аверинцев 1995 – Аверинцев С. С. Специфика лирической героини в поэзии Анны Ахматовой: солидарность и двойничество // Wiener Slavistisches jahrbuch. 1995. Т. 41. С. 7–20.
  2. Аверинцев 2011 – Аверинцев С. С. По поводу статьи А. Зубова «Пути России» // Континент. 2011. Т. 148. С. 122–126.
  3. Айхенвальд 1893 – Апулей Люций. Амур и Психея : сказка Апулея / пер. с ла. Ю. А-дт. СПб. : журн. «Пантеон лит.», 1893. 48 с.
  4. Голлербах 1922 – Голлербах Э. Дворцы-музеи. Собрание Палей в Детском Селе. М. : Среди коллекционеров, 1922. 32 с.
  5. Зеленин 2016 – Зеленин Д. А. Взаимоотношения слова и образа в эмблематике: проблемные случаи // Эмблематика и эмблематичность в западноевропейской и русской культуре. М. : Intrada, 2016. С. 59–75.
  6. Марков 2020а – Марков А. В. «Карнавал» Шумана в поэзии Дмитрия Кленовского // Studia Litterarum. 2020. Т. 5, № 2. С. 270–285.
  7. Марков 2020б – Марков А. В. Чувство родины: иконологическая программа иллюстраций к «Городу Муз» Э. Голлербаха // Наследие веков. 2020. № 4. С. 28–36.
  8. Найман 1999 – Найман А. Г. Рассказы об Анне Ахматовой. М. : Вагриус, 1999. 429 с.
  9. Палей 1916 – Палей В., кн. Стихотворения. Петроград : Т-во Р. Голике и А. Вильборг, 1916. 104 + iv с.
  10. Экштут 2017 – Экштут С. А. Возрожденная революцией. Жизнь и необыкновенные приключения героини картины Ю. П. Анненкова // Новое прошлое / The New Past. 2017. № 2. С. 26–46.
  11. Belting 2005 – Belting H. Image, medium, body: a new approach to iconology // Critical inquiry. 2005. Vol. 31 (2). P. 302–319.
  12. Farné 2019 – Farné R. Didactic iconology // IMG journal. 2019. Vol. 1 (1). С. 122–127.
  13. Müller 2011 – Müller M. G. Iconography and iconology as a visual method and approach // The SAGE handbook of visual research methods. 2011. Vol. 1. P. 283–297.
  14. Olson 2004 – Olson L. C. Benjamin Franklins vision of American community: a study in rhetorical iconology. Columbia : University of South Carolina Press, 2004. 298 p.
  15. Sherer 2020 – Sherer D. Panofsky on Architecture: Iconology and the Interpretation of Built Form, 1915–1956, Part I // History of Humanities. 2020. Vol. 5 (1). P. 189–224.
  16. Stein 2021 – Stein C. Medieval Naturalia: Identification, Iconography, and Iconology of Natural Objects in the Late Middle Ages // Medievalista. 2021. Vol. 29. P. 211–241.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».