HOMO PICTOR IN THE SPACE OF THE CULTURAL LANDSCAPE

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Depicting and viewing images are closely related to imagination, a fundamental characteristic of human intelligence. Imagination relies on all the sensuality of a person, but the visual component plays a special role. The progress of digital technology today makes it possible to produce images, but it turns out that one still needs some experience of traditional drawing/painting and also a philosophical understanding of the circumstances leading to the figure of the Homo pictor. There is a double connection between landscape and drawing. A depicted landscape is often regarded as an aesthetic event; it becomes the subject of art studies. However, one can pay attention to the fact that drawing/painting unfolds inside the landscape, and the resulting image is already an artifact, an ontological event related to the level of being. Research of the Homo pictor is not a narrow field of aesthetic experience and artistic education, it is a problem of philosophical anthropology. The latter, relatively speaking, investigates the nature of human beings, their historical development in practice, cognition, communication. The common Latin expressions specify different projections of the species Homo – sapiens, faber, ludence, symbolicus, etc. Homo pictor in this series means a “person drawing/painting”. Under what circumstances and for what tasks did this ability develop? To clarify the general problem, consideration of a number of subordinate questions can help: What aspects of human bodily incarnation are the parameters of the landscape surrounding people associated with? How is Homo pictor (a drawing/painting person) and Homo loquens (a speaking person) related? What changes does drawing/painting make in the landscape space? Depicting continues the Homo faber line; however, the final product is not a material result, but new media, whose meaning is to be an intermediary between a person and his/her world. An image is not a goal, it is a medium. It is not enough to open one’s eyes to see an image, one needs to have a depicted image that will act as an eye-opening in a new way. The idea of intentionality is the most important for understanding imagination, hence the importance of the methods of phenomenology that reveal the dialectic of the connection between the experience of creating and viewing an image. The article discusses the ideas of the phenomenologist Hans Jonas, whose works are not well known in Russia. Homo pictor is driven by not only cognitive, but also affective motives, hence the importance of research on emotions and feelings. The work of the neuroscientist Antonio Damasio shows the role of maps, neural network schemes, patterns underlying bodily movements and gestures that act as the basis of emotions and feelings. Schemes or patterns outside of an image remain at the level of the nervous tissue. But patterns can be objectified in movements, gestures, traces of lines and spots on some surface. An image is an externally rendered pattern of perception that can serve as a medium, a basis of emotions and feelings. The problem of drawing/painting in philosophy confronts both ancient problems of the relation of eidos and reality, and new problems concerning the connection of the cognitive and the affective in the experience of physicality, the connection of the presentative and the representational in the experience of vision. Homo pictor’s research concerns a number of positions that prompt questioning of the main dichotomies of modernity; these studies open up new horizons in understanding human creativity.

About the authors

Viktor Leonidovich Krutkin

Udmurt State University

Email: krutkin1@yandex.ru
Universitetskaya St., bld. 1, 426034, Izhevsk, Russia

References

  1. Бёрджер 2012 – Бёрджер Д. Блокнот Бенто: Как зарождается импульс что-нибудь нарисовать? М: Ад Маргинем Пресс, 2012.
  2. Бибихин 2001 – Бибихин В. В. Слово и событие. М.: Эдиториал УРСС, 2001.
  3. Вульф 2008 – Вульф К. Homo pictor или возникновение человека из воображения // Вестник Самарской гуманитарной академии. Сер. Философия. Филология. 2008. №1 (3). С. 121–136.
  4. Гибсон 1988 – Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию. М.: Прогресс, 1988.
  5. Дамасио 2018 – Дамасио А. Я. Мозг и возникновение сознания. М.: Карьера Пресс, 2018.
  6. Крейдлин 2005 – Крейдлин Г. Язык тела и кинесика как раздел невербальной семиотики // Тело в русской культуре: сборник статей. М.: Новое литературное обозрение, 2005. С. 19–37.
  7. Кристева 2004 – Кристева Ю. Жест: практика или коммуникация? // Кристева Ю. Избранные труды: Разрушение поэтики. М.: РОССПЭН, 2004. С. 114–135.
  8. Мелик-Гайказян 1997 – Мелик-Гайказян И. В. Информационные процессы и реальность. М.: Физматлит. 1997.
  9. Мерло-Понти 1999 – Мерло-Понти М. Феноменология восприятия. СПб.: Ювента ; Наука, 1999.
  10. Мерло-Понти 1992 – Мерло-Понти М. Око и дух. М.: Искусство, 1992.
  11. Митчелл 2015 – Митчелл У. Дж. Т. Чего на самом деле хотят картинки? // Художественный журнал. 2015 № 94. С. 30–40.
  12. Ортега-и-Гассет 1991 – Ортега-и-Гассет Х. «Дегуманизация искусства» и другие работы: сборник. М.: Радуга, 1991.
  13. Хомский, Бервик 2019 – Хомский Н., Бервик Р. Человек говорящий. Эволюция и язык. СПб.: Питер, 2019.
  14. Элкинс 2010 – Элкинс Дж. Исследуя визуальный мир. Вильнюс: ЕГУ, 2010.
  15. Эпштейн 2015 – Эпштейн М.Н. Скрипторика // Новое литературное обозрение. 2015. № 1 (131). С. 257–269.
  16. Ямпольский 2019 – Ямпольский М. Изображение: курс лекций. М.: Новое литературное обозрение, 2019.
  17. Crowther 2017 – Crowther P. What Drawing and Painting Really Mean: A Phenomenology of the Image. New York: Routledge? 2017.
  18. Damasio 1995 – Damasio A. Descartes' error: emotion, reason, and the human brain. New York: Avon Books, 1995.
  19. Damasio 2003 – Damasio A. Looking for Spinoza Joy, Sorrow, and the Feeling Brain. London: William Heinemann, 2003.
  20. Davidson 2013 – Davidson I. Origins of Pictures: An Argument for Transformation of Signs // Origins of Pictures: Anthropological Discourses in Image Science. Cologne: Herbert von Halem Verlag, 2013. Р. 16-46.
  21. Ingold 2015 – Ingold T. The life of lines. London ; New York: Routledge, 2015.
  22. Jonas 1954 – Jonas H. The Nobility of Sight // Philosophy and Phenomenological Research. 1954. Vol. 14 (4). P. 507–519.
  23. Jonas 1962 – Jonas H. Homo pictor and differentia of man // Social Research. 1962. Vol. 29 (2). P. 201–220.
  24. Kendon 1996 – Kendon A. An Agenda for Gesture Studies // Semiotic Review of Books. 1996. Vol. 7 (3). P. 8–12.
  25. Leroi-Gourhan 1963 – Leroi-Gourhan A. Gesture and Speech / tr. by A. Bostock Berger. Cambridge, MA: MIT Press, 1993.
  26. Maynard 2005 – Maynard P. Drawing Distinctions: The Varieties of Graphic Expression. New York: Cornell University Press, 2005.
  27. Mitchell 2002 – Mitchell W. J. T. Introduction // Landscape and Power. 2nd ed. Chicago: The University of Chicago Press, 2002. Р. 1–4.
  28. Mondzain 2010 – Mondzain M.-J. What Does Seeing an Image Mean? // Journal of Visual Culture. 2010. Vol. 9 (3). P. 307–315.
  29. Nancy 2010 – Nancy J.-L. Art Today //Journal of Visual Culture. 2010. № 9. С. 91–99.
  30. Rawson 1979 – Rawson P. Seeing through Drawing. London: BBC Books, 1979.
  31. Tilley 1994 – Tilley C. A Phenomenology of Landscape: Places, Paths and Monuments. Oxford ; Providence, RI: Berg, 1994.
  32. Tilley 2004 – Tilley C. The Materiality of Stone : Explorations in Landscape Phenomenology. London: Routledge, 2004.
  33. Wentworth 2004 – Wentworth N. The Phenomenology of Painting. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».