Strategic guidelines for designing and implementing university students’ customized educational itinerary on the basis of artificial intelligence

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The study presents a new approach to building an educational program of higher education, taking into account the individual capabilities and characteristics of the student’s personality. The modern digital environment is changing the nature of the interaction between participants in the educational process and puts forward the requirement for the design of new educational standards, polyprogrammes and learning outcomes. An innovative model of designing and implementing a customized educational itinerary based on the integration with artificial intelligence technology is presented. It is aimed at the forward-looking development and the self-development of the student. Philosophical and pedagogical implications of conditioning the polyfurcation field of the student’s activity as the basis for organizing an individual educational process are substantiated. The idea of constructing an educational route in the context of individualization of the education system is underpinned by the concept of a customized educational itinerary, which is considered from two perspectives, being the changes in the educational process in the digital educational environment, and the changes in the interaction paradigm of the student and other educational actors involved. The mechanism for introducing elements of artificial intelligence for the effective construction and implementation of a customized educational route is briefly canvassed.

About the authors

Aleksandr A. Fedorov

Immanuel Kant Baltic Federal University

Email: alfedorov@kantiana.ru

doctor of philosophical sciences, professor, rector

Russian Federation, Kaliningrad

Anna O. Budarina

Immanuel Kant Baltic Federal University

Email: annabudarina@mail.ru

doctor of pedagogical sciences, professor, director of Institute of Education, professor of Institute of Education

Russian Federation, Kaliningrad

Ksenia L. Polupan

Immanuel Kant Baltic Federal University

Author for correspondence.
Email: kpolupan@kantiana.ru

candidate of pedagogical sciences, associate professor, head of Educational Process Support Service

Russian Federation, Kaliningrad

Dmitriy G. Zhitinevich

Immanuel Kant Baltic Federal University

Email: dzhitinevich@kantiana.ru

candidate of juridical sciences, associate professor, head of Department for Education Project

Russian Federation, Kaliningrad

References

  1. Клейнер Г. Новая экономика нужна России и для чего? // Вопросы экономики. 2013. № 10. С. 4–27.
  2. Сазонов Б.А. Индивидуально-ориентированная организация учебного процесса как условие модернизации высшего образования // Высшее образование в России. 2011. № 4. С. 10–24.
  3. Turner L. Metamodernism: a brief introduction [Internet] // Notes on Metamodernism. 2015. – https://www.berfrois.com/2015/01/everything-always-wanted-know-metamodernism.
  4. Müller-Eiselt R. Die digitale Bildungsrevolution. Der radikale Wandel des Lernens und wie wir ihn Gestalten können. München: DVA, 2015. 119 p.
  5. Mishra S. Open Educational Resources: Removing Barriers from Within // Distance Education. 2017. Vol. 38 (3). P. 369–380.
  6. Колесникова И.А. Постпедагогический синдром эпохи цифромодернизма // Высшее образование в России. 2019. Т. 28, № 8–9. С. 67–72.
  7. Howe N., Strauss W. Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. N.Y.: William Morrow& Company, 1991. 538 p.
  8. Гнутова И.И. От «перевёрнутого класса» к «перевёрнутому обучению»: эволюция концепции и её философские основания // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 3. С. 86–95.
  9. Lage M.J., Platt G.J., Treglia M. Inverting the classroom: a gateway to creating an inclusive learning environment // The Journal of Economic Education. 2000. № 31. P. 30–43.
  10. DesLauriers L., Schelew E., Wieman C. Improved Learning in a Large-Enrollment Physics Class // Science. 2011. № 332. P. 862–864. doi: 10.1126/science.1201783.
  11. Hamdan N., McKnight P., McKnight K., Arfstrom K. A review of flipped learning [Internet] // https://www.researchgate.net/publication/338804273_Review_of_Flipped_Learning.
  12. Вапнярская О.И. Генезис и современные подходы к определению кастомизации // Сервис в России и за рубежом. 2014. № 8 (6). С. 189–201. doi: 10.12737/6698.
  13. Eagle L., Brennan R. Are students customers? TQM and marketing perspectives // Quality Assurance in Education. 2007. Vol. 15. P. 44–60. doi: 10.1108/09684880710723025.
  14. Киященко Л.П., Тищенко П.Д. Новый тип производства знаний и проблема ответственности в медицине XXI века // Философские науки. 2010. № 12. С. 38–41.
  15. Либерман И.В., Полупан К.Л., Клачек П.М., Корягин С.И. Основы искусственного интеллекта: учеб. пособие. Калининград: Изд-во БФУ им. И. Канта, 2018. 341 с.
  16. Тхагапсоев Х.Г. Парадигмальный подход в образовании: к проблемам становления // Педагогика. 2014. № 5. С. 8–14.
  17. McGreal R. Special Report on the Role of Open Educational Resources in Supporting the Sustainable Development. Goal 4: Quality education challenges and opportunities // The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2017. Vol. 18 (7). P. 292–305.
  18. Азаров В.Н., Бойцов Б.В., Гудков Ю.И., Майборода В.Н. Вызовы эпохи цифровой революции. Новые компетенции // Компетентность. 2017. № 9/10. С. 46–57.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2020 Fedorov A.A., Budarina A.O., Polupan K.L., Zhitinevich D.G.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».