Enactivism and the development of epistemic culture of educational psychologists in the master's program
- Authors: Vasilyeva T.V.1
-
Affiliations:
- Moscow City University
- Issue: Vol 13, No 2 (2024)
- Pages: 166-170
- Section: Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/271357
- DOI: https://doi.org/10.55355/snv2024132302
- ID: 271357
Cite item
Full Text
Abstract
Epistemic culture based on the principles of enactivism becomes an important component of professional development of a specialist (graduate of psychological and pedagogical master's degree programs), allowing educational psychologists not only to integrate diverse knowledge and practices, but also to actively participate in their formation. In the context of global changes and challenges faced by modern society, enactivism becomes an important tool for achieving high-quality education and training future specialists. The article considers the essence of modern enactivism as a philosophical direction and its significance for the development of epistemic culture of educational psychologists studying for a master's degree; the postulates (the postulate of the inseparability of subject and object; the postulate of cognition as action; the postulate of co-development; the postulate of embodiment or the postulate of embodiment) and principles (the principle of cognitive symbiosis; the principle of knowledge construction; the principle of the significance of experience and interaction; the principle of knowledge dynamism) of the enactive approach to the design and implementation of the educational process of the master's degree are presented. The author concludes: enactivist philosophy of knowledge, being included in the system of master's degree training of educational psychologists, contributes to the formation of their epistemic culture, characterized by reflexivity, creativity, holism, openness to dialogue, interaction and cooperation, which, in turn, ensures high quality psychological and pedagogical support of the individual in the conditions of increasing complexity and uncertainty of the modern world.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Tatyana Vitalievna Vasilyeva
Moscow City University
Author for correspondence.
Email: tvvasilyeva87@gmail.com
Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Educational Psychology Department
Russian Federation, MoscowReferences
- Васильева Т.В., Банников В.А. О необходимости формирования в системе непрерывного профессионального образования эпистемической культуры у педагогов-психологов в условиях информатизации современного российского общества // Педагогический научный журнал. 2023. Т. 6, № 6. С. 23–28.
- Князева Е.Н. Энактивизм: концептуальный поворот в эпистемологии // Вопросы философии. 2013. № 10. С. 91–104.
- Hutto D.D. From radical enactivism to folk philosophy // The Philosophers’ Magazine. 2020. Iss. 88. P. 75–82. doi: 10.5840/tpm20208815.
- Князева Е.Н. Энактивизм: новая форма конструктивизма в эпистемологии. М.; СПб.: Центр гуманитарных инициатив; Университетская книга, 2014. 352 с.
- Ополев П.В. Энактивизм как эпистемология наук о сложном // Омский научный вестник. Серия: Общество. История. Современность. 2023. Т. 8, № 1. С. 118–126. doi: 10.25206/2542-0488-2023-8-1-118-126.
- Лебедев С.А., Назаров А.А. Конструктивистская концепция чувственного познания // Журнал философских исследований. 2022. Т. 8, № 1. С. 3–11.
- Черникова И.В., Черникова Д.В. Конструктивистские схемы в современной теории познания: эволюционный конструктивизм // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2018. № 42. С. 14–24. doi: 10.17223/1998863x/42/2.
- Coe R., Aloisi C., Higgins S., Major L.E. What makes great teaching? Review of the underpinning research. London: The Sutton Trust, 2014. 57 p.
- Nikitina N.I., Galkina T.E., Agronina N.I., Tolstikova S.N., Grebennikova V.M. Personalized approach to professional development of «helping» professions specialists // Mediterranean Journal of Social Sciences. 2015. Т. 6, № 5 S4. P. 437–445.
- Васильева Т.В. Вариативные подходы к раскрытию сущности понятия «эпистемическая культура педагога-психолога» // Повышение качества профессиональной подготовки трудовых ресурсов: полипарадигмальный подход: мат-лы II междунар. науч.-практ. конф. (г. Краснодар, 28.03.2024 г.). Краснодар: Перспектива, 2024. С. 21–24.
- Вольхин С.Н., Никитина Н.И., Васильева Т.В. Антропологический подход к формированию эпистемической культуры педагогов-психологов в системе непрерывного профессионального образования // ЦИТИСЭ. 2023. № 3 (37). С. 424–434. doi: 10.15350/2409-7616.2023.3.35.
- Antoniades A. Epistemic communities, epistemes and the construction of (world) politics // Global Society. 2003. Vol. 17, iss. 1. P. 21–38. doi: 10.1080/0953732032000053980.
- Рокмор Т. Постнеклассическая концепция науки В.С. Степина и эпистемологический конструктивизм // Человек. Наука. Цивилизация. К семидесятилетию академика В.С. Степина. М.: Канон+, 2004. С. 248–260.
- Симонова Ж.Г. Формирование познавательной активности студентов-культурологов в процессе изучения иностранного языка на основе эпистемического подхода: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Курск, 2009. 25 с.
- Конструктивизм в теории познания / отв. ред. В.А. Лекторский. М.: ИФ РАН, 2008. 171 с.
Supplementary files
