Study of students’ volitional qualities as one of the aspects of personal achievements in physical culture and sports activities
- Authors: Safonenko S.V.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 7, No 1 (2018)
- Pages: 286-293
- Section: 13.00.00 – Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/25388
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv201871312
- ID: 25388
Cite item
Full Text
Abstract
The paper presents a study of strong-willed qualities of students, as one of the aspects of personal achievements in physical culture and sports as well as pedagogical conditions that develop various volitional qualities: purposefulness, determination and courage, perseverance, discipline, self-control and independence. The author reveals factors that contribute to strong-willed education in the process of physical culture and sports activities. The paper describes the experimental technique developed and introduced into the process of physical education, aimed at strong-willed qualities development. The basis of the experimental methodology for students’ strong-willed qualities development in sports and sports activities are various pedagogical methods that ensure the need for a systematic and gradual overcoming of objective and subjective difficulties while solving proposed tasks. They work under certain requirements: the increasing complexity of obstacles; the consistency of the magnitude of the difficulty with the capabilities of the practitioner in overcoming it; fulfillment of tasks in conditions of overcoming the state of fatigue; use of competitive method of training; complication of external conditions of activity; conscious activity development. Creating specially organized pedagogical conditions made it possible to develop students’ necessary volitional qualities, to increase motivation to engage in physical culture and sports activities, to acquire a positive experience of personal achievements in physical culture activities.
Keywords
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Svetlana Vladimirovna Safonenko
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: sve21547052@yandex.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of Sports Disciplines Department
Russian Federation, SamaraReferences
- Сафоненко С.В. Формирование стремления учащихся к личностным достижениям в физкультурно-спортивной деятельности: дис. … канд. пед. наук. Самара, 2006. 196 с.
- Сафоненко С.В. Исследование процесса формирования стремления к личностным достижениям учащихся в физкультурно-спортивной деятельности // Самарский научный вестник. 2014. № 2 (7). С. 106-109.
- Горбунов Г.Д. Психопедагогика спорта. М.: Советский спорт, 2006. 296 с.
- Жаров К.П. Волевая подготовка спортсмена. М.: ФиС, 2006. 151 с.
- Зотов Ю.И. Воспитание подростков в спортивном коллективе. М., 2004. 102 с.
- Гогунов Е.Н., Мартьянов Б.И. Психология физического воспитания и спорта. М.: Изд. центр «Академия», 2012. 288 с.
- Корнилов К.Н., Лапаян А.А. Волевые усилия и значение трудностей в формировании воли. М.: ФиС, 1994. 157 с.
- Мельников В.М. Психология. М.: ФиС, 2007. 367 с.
- Шайхтдинов Р.З. Личность и волевая готовность в спорте. М.: ФиС, 2007. 112 с.
- Медведев В.В. Волевая подготовка как составная часть психологической подготовки спортсмена. М., 2008. 296 с.
- Ильин Е.П. Психофизиология физического воспитания. М.: Просвещение, 2010. 199 с.
- Родионов А.В. Психология физического воспитания и спорта. М.: Академический проект, 2004. 576 с.
- Матвеев Л.П. Основы спортивной тренировки. М.: ФиС, 2007. 288 с.
- Кочетов А.И. Педагогические основы самовоспитания. М., 2004. 234 с.
- Кулагина И.Ю. Возрастная психология (развитие ребенка от рождения до 17 лет). М.: Изд. УРАО, 2007. 176 с.
- Филин В.П. Теория и методика юношеского спорта. М.: ФиС, 2012. 129 с.
- Методики психодиагностики в спорте / В.Л. Марищук, Ю.М. Блудов, В.А. Плахтиенко, Л.К. Серова. М.: Просвещение, 2010. 256 с.
- Эмоционально-волевая подготовка спортсменов / под ред. А.Т. Филатова. К.: Здоровье, 2002. 295 с.
- Тер-Ованесян А.А. Педагогические основы физического воспитания. М.: ФиС, 2008. 206 с.
- Физическая культура / Под общ. ред. А.Т. Паршикова, В.В. Кузина, М.Я. Виленского. М.: Спорт АкадемПресс, 2003. 174 с.
- Практикум по спортивной психологии / под ред. И.П. Волкова. СПб.: Питер, 2002. 288 с.
Supplementary files
