Difficulties of developing secondary school students’ spelling skills
- Authors: Bukovtsova N.I.1
-
Affiliations:
- Samara State University of Social Sciences and Education
- Issue: Vol 5, No 3 (2016)
- Pages: 148-154
- Section: 13.00.00 – Pedagogical Sciences
- URL: https://bakhtiniada.ru/2309-4370/article/view/21982
- DOI: https://doi.org/10.17816/snv20163302
- ID: 21982
Cite item
Full Text
Abstract
The paper presents theoretical approaches to secondary school students’ spelling rule acquisition. It defines the main terms: spelling, skill, spelling skill, spelling activities, spelling task, spelling observation and control skill, dysgraphia, dysorthography. The author describes types of spelling skills developed at school: finding parts of words spelt according to the spelling rules, spelling words according to the rules, graphic marking of difficult spelling, finding and correcting spelling mistakes. The paper reveals conditions and criteria of successful school students’ spelling skills development: high scientific level of teaching spelling, correlation of spelling skills and speech development, knowledge of spelling rules and the scheme of their application, a thoroughly developed system of exercises to practice the rules. The author focuses on difficulties of using these rules in writing: difficulties of spelling rules acquisition caused by spelling rules variety, poor formedness of cognition, low motivation level, inability to process information and difficulties in applying spelling rules related to spelling task setting and its solution. The author describes mistakes caused by poor spelling rules acquisition such as mistakes in words and their significant parts, mistakes in cursive, separate and hyphenate word spelling, mistakes in capital and small letter usage, mistakes in word break. Differential diagnostics of specific spelling mistakes is presented. The types of dysorthography and their characteristics are defined. The paper lists the principles of Russian spelling the breach of which results in mistakes.
Full Text
##article.viewOnOriginalSite##About the authors
Nina Ivanovna Bukovtsova
Samara State University of Social Sciences and Education
Author for correspondence.
Email: bukovtsova@pgsga.ru
candidate of pedagogical sciences, associate professor of the Chair of Speech and Language Therapy, dean of the Faculty of Psychology and Special Education
Russian Federation, SamaraReferences
- Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2-х т. Т. II. М.: Педагогика, 1989.
- Прищепова И.В. К вопросу о дизорфографии у учеников младших классов общеобразовательной школы, имеющих нарушение письменной речи [Электронный ресурс] // Патология речи: история изучения, диагностика, преодоление. СПб., 1992. - http://pedlib.ru/Books/2/0004/2_0004-1.shtml.
- Жедек П.С. Методика обучения орфографии // Теоретические основы обучения русскому языку в начальных классах / под ред. М.С. Соловейчик. М.: Просвещение, 1992. С. 123-171.
- Львов М.Р. Правописание в начальных классах. М.: Просвещение, 1990.
- Львов М.Р. Основы обучения правописанию в начальной школе. М.: Прометей, 1988.
- Русский язык в начальных классах: теория и практика обучения. М.: Просвещение, 1993.
- Радионова Н.В. Формирование навыков правописание орфограмм в начальных классах [Электронный ресурс] // Сборник докладов 14-го Всероссийского Интернет-педсовета. - http://infourok.ru/formirovanie-navikov-pravopisaniya-orfogramm-v-nachalni.
- Лурия А.Р. Психологическое содержание процесса письма // Хрестоматия по логопедии: В 2-х т. Т. II / под ред. Л.С. Волковой и В.И. Селиверстова. М.: ВЛАДОС, 1997. С. 326-333.
- Корнев А.Н. Нарушения чтения и письма у детей. СПб.: ИД «МиМ», 1997.
- Лалаева Р.И. Логопедическая работа в коррекционных классах. М.: Владос, 2001.
- Левина Р.Е. О генезе нарушений письма у детей с общим недоразвитием речи // Логопедия сегодня. 2009. № 3(25). С. 5-9.
- Мисаренко Г.Г. Технология проведения орфографического диктанта // Начальная школа. 2005. № 11. С. 29-33.
- Парамонова Л.Г. Как подготовить дошкольника к овладению грамотным письмом. Профилактика дизорфографии. СПб.: Детство-Пресс, 2008.
- Прищепова И.В. К вопросу о дизорфографии у учеников младших классов общеобразовательной школы, имеющих нарушения речи // Патология речи: история изучения, диагностика, преодоление. СПб.: Образование, 1992. С. 124-131.
- Садовникова И.Н. Нарушения письменной речи и их преодоление у младших школьников. М.: ВЛАДОС, 1997.
- Логопедия: учебник для студентов дефектологических факультетов педагогических вузов / под ред. Л.С. Волковой, С.Н. Шаховской. М.: ВЛАДОС, 1998.
- Азова О.И. Дизорфография: монография. М.: ТЦ Сфера, 2015.
- Буковцова Н.И., Хомутская Е.Ю. Дифференциация дисграфий и дизорфографий // Детская речь: норма и патология: Научные труды регионального научно-практического семинара. Самара, 2008. С. 24-30.
- Добровская Е.Н. Проявление дизорфографии у учащихся общеобразовательной и специальной школ [Электронный ресурс] // http://pedsovet.org/components/com_mtree/attachment.php?link_id.
- Лалаева Р.И., Прищепова И.В. Выявление дизорфографии у младших школьников. СПб. : СПбГУПМ, 1999.
Supplementary files
