The method of sequential analysis and determination of standards of deviations from the design parameters of logging roads

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Modern road construction is performed by a flow method that ensures continuity of operation and requires timely and accurate center-control measurements and tracing. Therefore, the untimely restoration and fixing of destroyed center marks by inefficient methods, especially on the curves leads to a delay in the construction process. This might result in construction materials excess expenditure in case of road parameters violation or in machine hours and energy resources excess expenditure for defects removal by repeated poorly controlled movement of soil and building materials. Insufficient degree of detail in center marks distribution on the curves, as well as their unproductive or inaccurate restoration also leads to distortion of the designed curvilinear outlines of roads. Therefore it results in violations of the easement curve functions and in deterioration of their dynamic properties. In addition it leads to a decrease in visual clarity, riding quality and aesthetics of curves perception, thus negatively affecting drivers’ psychological status. All of the above leads to a decrease in technical and economic indicators and traffic safety. The purpose of the work is to improve the consistent analysis methodology and determination of standards of deviations from the design parameters of logging roads. Standards of deviations from design parameters in accordance with regulatory requirements are defined and recommendations are given for monitoring the construction of road curves. The results of studies using the theory of Markov random processes to predict the volume of control measurements for sequential analysis allowed the authors to determine the measurement intervals and to optimize their number and thus to reduce their total number by 4 times compared with the recommendations of the Construction Standards and Regulations (SNiP). The developed and researched decision engine of sequential analysis of logging roads allowed us to substantiate the proposed acceptance methodology of quality differentiated assessment of constructed logging roads geometric parameters.

About the authors

Pyotr Viktorovich Tikhomirov

Bryansk State University of Engineering and Technology

Email: vtichomirov@mail.ru

Alexey Vasilievich Skrypnikov

Voronezh State University of Engineering Technologies

Email: skrypnikovvsafe@mail.ru

Vyacheslav Gennadievich Kozlov

Doctor of Technical Sciences, Associate Professor, Voronezh State Agrarian University named after Emperor Peter the Great

Email: vya-kozlov@yandex.ru

Oleg Nikolayevich Tveritnev

Voronezh State University of Engineering Technologies

Email: tveritneffo@yandex.ru

Igor Vladislavovich Grigoriev

Arctic State Agrotechnological University

Email: silver73@inbox.ru

References

  1. Бируля А. К. Эксплуатация автомобильных дорог: Учебник для специальности «Автомобильные дороги» вузов. М.: Транспорт, 1966. 326 с.
  2. Дрю Д. Теория транспортных потоков и управление ими. М.: Транспорт, 2012. 424 с.
  3. Иванов В. Н., Ерохов В. Н. Влияние параметров автомобильных дорог на расход топлива // Автомобильные дороги. 2014. № 8. С. 10—13.
  4. Применение теории массового обслуживания в проектировании автомобильных дорог / Я. А. Калужский, И. В. Бегма, В. М. Кисляков, В. В. Филиппов. М.: Транспорт, 1969. 136 с.
  5. Кондрашова Е. В., Скворцова Т. В. Совершенствование организации дорожного движения в транспортных системах лесного комплекса // Системы управления и информационные технологии. 2008. № 3-2 (33). С. 272—275.
  6. Сильянов В. В., Ситников Ю. М. Расчёт скоростей движения при проектировании автомобильных дорог // Тр. МАДИ. 1974. Вып. 72. С. 47—66.
  7. Хомяк Я. В. Проектирование сетей автомобильных дорог. М.: Транспорт, 1983. 207 с.
  8. Berestnev O., Soliterman Y., Goman A. International Symposium on History of Machines and Mechanisms Proceedings. 2000. P. 325—332.
  9. Algorithm for determining the curvature of the project line of a truck haul road and the rate of change in its curvature / A. O. Borovlev, A. V. Skrypnikov, V. G. Kozlov [et al.] // Civil Engineering and Architecture. 2021. No. 9 (5). P. 1582—1589. doi: 10.13189/CEA.2021.090528.
  10. Intelligent design system for logging truck roads / A. O. Borovlev, A. V. Skrypnikov, V. G. Kozlov [et al.] // International Journal of Engineering Trends and Technology. 2021. No. 69 (8). P. 89—95. doi: 10.14445/22315381/IJETT-V69I8P211.
  11. A linear model of the forest transport network and an algorithm for assessing the influence of the density of points and the length of links in developing multi-forested areas / V. V. Nikitin, A. V. Skrypnikov, V. G. Kozlov [et al.] // International Journal of Engineering Trends and Technology, 2021. No. 69 (12). P. 175—178. doi: 10.14445/22315381/IJETT-V69I12P220.
  12. Theoretical background of road landscape zoning / A. V. Skrypnikov, V. G. Kozlov, V. V. Samtsov [et al.] // Paper presented at the IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 2021. No. 659 (1). doi: 10.1088/1755-1315/659/1/012011.
  13. Feasibility study of geometrical parameters of wood transportation roads including prediction of optimum terms of construction and retrofitting sequence / A. V. Skrypnikov, V. G. Kozlov, V. A. Zelikov [et al.] // Civil Engineering and Architecture. 2021. No. 9 (6), P. 2077—2083. doi: 10.13189/cea.2021.090635.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2022 Tikhomirov P.V., Skrypnikov A.V., Kozlov V.G., Tveritnev O.N., Grigoriev I.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».