ASSESSMENT OF FACTORS THAT DETERMINE THE MOTIVATION OF STUDENTS IN PREPARATION FOR THE IMPLEMENTATION OF THE REGULATORY REQUIREMENTS
- Authors: Semenov L.A.1, Kolunin E.T.2
-
Affiliations:
- Tyumen State University
- University of Tyumen
- Issue: No 5 (2025)
- Pages: 36-41
- Section: Physical education and professional physical training
- URL: https://bakhtiniada.ru/1994-4683/article/view/299740
- DOI: https://doi.org/10.5930/1994-4683-2025-36-41
- ID: 299740
Cite item
Full Text
Abstract
Research methods and organization. The basic method is a survey conducted with students of the 4th, 8th, and 10th grades of one of the schools in the Sverdlovsk region. The survey was conducted using two questionnaires. The first included questions related to assessing students' awareness of the general principles of the GTO complex (the purpose for which the complex was created, its target orientation; basic testing methodologies and physical qualities evaluated by them, etc.). The questions of the second questionnaire were related to studying students' knowledge of their own results and their compliance with the normative requirements of the GTO complex.
Research results and conclusions. It has been established that the overwhelming majority of students, both in junior and senior classes, lack elementary knowledge regarding the intended purpose of the GTO complex, its content (test methodologies), and regulatory requirements. Most students are unable to relate their results to the regulatory standards, making it impossible to transfer externally set indicators into a personally meaningful context for the students. It is recommended, firstly, to enhance the theoretical and educational component in physical education classes aimed at acquiring knowledge about the content and structure of the GTO complex and its regulatory basis. Secondly, in the process of preparing students to meet the standards of the complex, conditions should be created that provide participants with regular information about the results achieved.
About the authors
Leonid Alekseevich Semenov
Tyumen State University
Email: zdormon@gmail.com
professor, doctor of pedagogical sciences
Evgeniy Timofeevich Kolunin
University of Tyumendocent, candidate of sciences in biology
References
- Постановление Правительства Российской Федерации от 11 июля 2014 г. № 540 «Об утверждении Положения о Всероссийском физкультурно-спортивном комплексе «Готов к труду и обороне (ГТО)». URL: http://base.garant.ru/70675222/ (дата обращения: 15.02.2025).
- Булатов А. Г., Семенов Д. В., Мамонт А. В. Подготовка обучающихся общеобразовательной школы к выполнению нормативов ВФСК «ГТО» (на примере IV ступени) // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2019. № 2 (168). С. 47–50. EDN: YZNPXV.
- Лосева И. В., Лебедева В. С. Развитие силовых способностей у детей среднего школьного возраста для успешного выполнения норм ГТО // Материалы VII междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 85-летию Донецкого нац. ун-та (г. Донецк, 24-25 марта 2022 г.). Донецк, 2022. С. 41–47. EDN: RNLWMY.
- Семенов Л. А. Динамика состояния кондиционной физической подготовленности учащихся начальной, основной и средней (полной) школы // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2016. № 11 (141). С. 177–182. EDN: XCINWL.
- Семенов Л. А., Карпенко И. Р. Экспериментальная оценка возможностей повышения эффективности силовой подготовки старших дошкольников к выполнению нормативных требований комплекса ГТО // Физ. культура: воспитание, образование, тренировка. 2022. № 5. С. 48–52. EDN: JNTDQC.
- Синявский Н. И. Оценка учебных достижений обучающихся по учебному предмету «Физическая культура» на основе тестовых испытаний ВФСК ГТО. doi: 10.34835/issn.2308-1961.2021.9.p274-277 // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2021. № 9 (199). С. 274–277. EDN: ELBBZE.
Supplementary files
