Psychosemantic research of students’ representations about distance education during COVID-19

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Due to the widespread danger of coronavirus infection SARS-COV-2, which caused the COVID-19 pandemic, advanced readiness measures were taken in the Russian Federation, restricting movement and using exclusively distance educational technologies in educational organizations. The aim of the study is to assess the perceptions of students of psychological and pedagogical departments about distance education during the COVID-19 pandemic. Methods. The study involved students of psychological and pedagogical departments of Tyumen State University (n = 353) and Kurgan State University (n = 53). A semantic field of 3,654 words (sometimes phrases) was obtained by the method of free associations to the stimulus "distant learning format under quarantine conditions". Results. The semantic field of self-awareness of students in conditions of distance learning due to COVID-19 quarantine is generally characterized by a stable, positive background. The associative array is focused on being at home (observing the prescribed self-isolation regime) in comfortable conditions, completing assignments (reading, writing) while at the computer, and striving to complete tasks before the deadline indicated by the teacher. Of the most frequently used associations of conventionally negative connotations, only indications of complexity and duration can be distinguished. The difficulty is associated with the need to master academic information without direct contact with teachers (before the universities left the "technical vacation" on COVID-19, the use of ZOOM and MicrosoftTeams services was not common among teachers). Conclusions. The basic needs of students for the most part are not frustrated, somatic and psychological stress symptoms are significant. The needs for communication and self-development are not stressful. Students are involved in the educational process, but have cognitive difficulties in material digestion online. The main focus of attention is shifted to the educational process, meeting a needs for knowledge, meeting the requirements of the educational process, which suggests the focus of students' (psychologists) ideas on involvement in the educational process during the COVID-19 pandemic.

About the authors

I. V. Vasileva

University of Tyumen; Tyumen Law Institute of the Russian Interior Ministry

Email: i.v.vasileva@utmn.ru
доктор психологических наук, доцент, зав. кафедрой общей и социальной психологии; профессор кафедры философии, иностранных языков, гуманитарной подготовки сотрудников ОВД Tyumen; Tyumen

L. E. Deryagina

Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation named after V. Ya. Kikotya

Moscow, Russia

Yu. V. Chumanov

Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation named after V. Ya. Kikotya

Moscow, Russia

References

  1. Василенко Е. А. Проблема сущности и функций социального стресса в психологии // Вестник ЮжноУральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2019. № 3. С. 299-319. URL: https://doi.org/10.25588/CSPU.2019.27.22.020.
  2. Вахитова З. З., Доценко Е. Л. Психосемантика. Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2014. 292 с.
  3. Маслоу А. Х. Мотивация и личность. СПб.: Питер, 2019. 400 с.
  4. Мельникова О. Т., Хорошилов Д. А. Стратегии валидизации качественных исследований в психологии // Психологические исследования. 2015. Т. 8, № 44. С. 3. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2015v8n44/1207 -melnikova44.html (дата обращения: 17.06.2020).
  5. Пустовалова Л. И., Дюдюн Т. Ю., Буданова Е. И. Характеристика качества жизни студентов высших образовательных учреждений // Вестник Московского финансово-юридического университета. 2016. № 1. С. 275-283.
  6. Улановский А. М. Качественные исследования: подходы, стратегии, методы // Психологический журнал. 2009. Т. 30, № 2. С. 18-28.
  7. Федосеенко Е. В. Жизнь после карантина: психология смыслов и коронавирус COVID-19 // Психологические проблемы смысла жизни и акме. 2020. № 25. С. 34-47. URL: https://doi.org/10.24411/9999-042A-2020-00040.
  8. Яковлев А. На Урале из-за всеобщей самоизоляции в разы упала скорость интернета URL: https://ura.news/news/1052425281 (дата обращения: 17.05.2020).
  9. Cheng S. К. W. et al. Psychological distress and negative appraisals in survivors of severe acute respiratory syndrome (SaRS) // Psychological Medicine. 2004. Vol. 34, N 7. P 1 187-1 195.
  10. Duan L., Zhu G. Psychological interventions for people affected by the COVID-19 epidemic // The Lancet Psychiatry. 2020. Vol. 7, N 4. P. 300-302.
  11. Liu X., Liu J., Zhong, X. Psychological State of College Students During COVID-19 Epidemic // 10 March 2020, Available at: https://ssrn.com/abstract=3552814 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3552814.
  12. Main A., Zhou Q., Ma Y., Luecken L.J., Liu X. Relations of SARS-related stressors and coping to Chinese college students’ psychological adjustment during the 2003 Beijing SARS epidemic // Journal of Counseling Psychology. Jul 2011. Vol. 58 (3). P. 410-423. URL: https://doi. org/l0.1037/a0023632.
  13. Maunder R. et al. The immediate psychological and occupational impact of the 2003 SARS outbreak in a teaching hospital // Cmaj. 2003. Vol. 168, N 10. P. 1245-1251.
  14. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho C. S., Ho R. C. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in china // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020. Vol. 17, N 5. P 1729. URL: https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
  15. Yang H., Bin P., He A. J. Opinions from the epicenter: an online survey of university students in Wuhan amidst the COVID-19 outbreak // Journal of Chinese Governance. 2020. N 5 (2). P 234-248. URL: https://doi.org/10.1080/2381 2346.2020.174541 1.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2020 Vasileva I.V., Deryagina L.E., Chumanov Y.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
 


Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».