Pathopsychological Methods in the System of Professional Training of Clinical Psychologists
- Autores: Sidnyaev V.A.1, Fedorenko P.A.2, Kuznetsova M.A.1
-
Afiliações:
- Moscow University "Synergy", medical faculty
- Healthy Thinking System LLC
- Edição: Nº 94 (2025)
- Páginas: 102-115
- Seção: Discussion club Medical psychology
- URL: https://bakhtiniada.ru/0132-182X/article/view/353163
- DOI: https://doi.org/10.25016/2782-652X-2025-0-94-102-115
- ID: 353163
Citar
Texto integral
Resumo
The article addresses the pressing issue of integrating contemporary scientific advances into the training of clinical psychologists, alongside a re-evaluation of traditional pathopsychological methods in light of recent research findings.
Relevance. The authors highlight the urgent need for a profound reform of professional psychological education in order to align it with the principles of evidence-based medicine and cutting-edge international standards.
Intention. To substantiate the need to revise educational programs for clinical psychologists, to critically evaluate modern pathopsychological methods and to present alternative approaches.
Methodology: The paper provides a detailed critical analysis of the theoretical foundations and diagnostic tools of classical pathopsychology, revealing their conceptual and empirical misalignment with contemporary scientific models of mental pathology.
Results and Discussion. The authors conclude that a radical revision of both the content and teaching methods used in the education of clinical psychologists is required. This revision should be guided by principles of evidence-based practice, interdisciplinarity, and a focus on practically meaningful outcomes—namely, the provision of effective psychological care for individuals with mental disorders.
Conclusion. The article emphasizes the need to shift toward a biopsychosocial paradigm, which conceptualizes mental pathology as a complex, multi-level phenomenon necessitating comprehensive assessment of the full range of etiological and pathogenetic factors.
Palavras-chave
Sobre autores
V. Sidnyaev
Moscow University "Synergy", medical faculty
Autor responsável pela correspondência
Email: vitaliysidnyaev@mail.ru
ORCID ID: 0009-0002-5327-7794
clinical psychologist, student of the medical faculty 27, Partizanskaya Str., Moscow, 121351
P. Fedorenko
Healthy Thinking System LLC
Email: pavelfdrk@yandex.ru
ORCID ID: 0009-0001-7600-6404
psychologist, General Director 16, Office 1013, Levo-Bulachnaya Str., Kazan, Republic of Tatarstan, 420111
M. Kuznetsova
Moscow University "Synergy", medical faculty
Email: Aelaya@hotmail.com
ORCID ID: 0000-0001-8243-5902
PhD. Med. Sci., Associate Prof. of the Department of Biomedical Disciplines 27, Partizanskaya Str., Moscow, 121351
Bibliografia
- Актуальные проблемы клинической психологии и практика их решения: материалы всеросс. науч. конф., 23-24 ноября 2023 г. М.: Кредо, 2023. 307 с.
- Алексеенко С.Н., Гайворонская Т.В., Дробот Н.Н. Междисциплинарные связи и педагогические технологии в образовательном процессе медицинского вуза // Педагогический журнал. 2023. Т. 13, № 5А. С. 576-587. doi: 10.34670/AR.2023.50.87.060.
- Арсюхин Н.А. Опыт применения шкал Бека и Спилбергера у амбулаторных пациентов невролога // Евразийский научный журнал. 2019. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/opyt-primeneniya-shkal-beka-ispilbergera-u-ambulatornyh-patsientov-nevrologa (дата обращения: 07.08.2024).
- Буслаева Е.Н., Щербакова О.О. Развитие идей культурно-исторической теории Л. С. Выготского как основа для исследования психической патологии // Проблемы педагогики. 2018. № 7(39). URL: https://cyberleninka. ru/article/n/razvitie-idey-kulturno-istoricheskoy-teorii-l-s-vygotskogo-kak-osnova-dlya-issledovaniyapsihicheskoy-patologii (дата обращения: 07.08.2024).
- Горчакова С.А. Методологические основания философской психопатологии К. Ясперса // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2015. № 4(36). URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/metodologicheskie-osnovaniya-filosofskoy-psihopatologii-k-yaspersa (дата обращения: 07.08.2024).
- Ениколопов С.Н., Медведева Т.И., Воронцова О.Ю., Иванова П. О. Оценка текстов, написанных больными эндогенными психическими заболеваниями // Психиатрия. 2019. Т. 81, № 1. С. 56-64.
- Золотова Н.В., Мазилов В.А., Базиков М.В. Научное наследие Б. В. Зейгарник в отечественной медицинской (клинической) психологии // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 1. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/nauchnoe-nasledie-b-v-zeygarnik-v-otechestvennoy-meditsinskoy-klinicheskoy-psihologii (дата обращения: 07.08.2024).
- Лукьянченко Л.С., Костихина Н.М. Тематический апперцептивный тест как средство выявления индивидуальных особенностей студентов // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2020. № 2(34). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tematicheskiy-appertseptivnyy-test-kak-sredstvovyyavleniya-individualnyh-osobennostey-studentov (дата обращения: 07.08.2024).
- Малкова Е.Е. Клинико-психологическая практика в структуре профессиональной подготовки клинического психолога // Научно-методический электронный журнал "Концепт": [Электронный ресурс]. 2015. Т. 27. С. 6-10. URL: http://e-koncept.ru/2015/65502.htm. (дата обращения: 18.06.2024).
- Нашкенова А.М., Аблезжан Д.К., Сабитова А.С., Умарбек А.М. Клинико-психопатологический анализ главного героя фильма "Игры разума" (как дидактическая инновация при проведении занятий по психиатрии в период онлайн-обучения во время пандемии COVID-19) // Вестник Казахского национального медицинского университета. 2021. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kliniko-psihopatologicheskiyanaliz-glavnogo-geroya-filma-igry-razuma-kak-didakticheskaya-innovatsiya-pri-provedenii-zanyatiy-po (дата обращения: 07.08.2024).
- Пашковский В.Э., Софронов А.Г., Добровольская А.Е. [и др.]. Модели взаимосвязи различных факторов биопсихосоциальной модели при шизофрении (госпитальный контингент) // Журнал "Практическая медицина". 2019. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/modeli-vzaimosvyazi-razlichnyh-faktorovbiopsihosotsialnoy-modeli-pri-shizofrenii-gospitalnyy-kontingent (дата обращения: 07.08.2024).
- Пятницкий Н.Ю. Акцессорные симптомы шизофрении: концепция E. Bleuler // Журнал неврологии и психиатрии им. С.С. Корсакова. 2017. Т. 117, № 11. С. 114-121.
- Пятницкий Н.Ю. Статика и динамика психопатий в концепции Э. Крепелина // Журнал неврологии и психиатрии им. С.С. Корсакова. 2021. Т. 121, № 7. С. 104-113.
- Распопин Е.В., Макарова А.А. Проблемы обучения студентов-психологов психологическому консультированию и способы их решения // Научные исследования: [Электронный ресурс]. 2023. URL: https://scipress. ru/pedagogy/articles/problemy-obucheniya-studentov-psikhologov-psikhologicheskomu-konsultirovaniyu-isposoby-ikh-resheniya.html (дата обращения: 28.06.2024).
- Тихонова Т.А. Факторы, влияющие на качество изучения дисциплины "Функциональная анатомия центральной нервной системы" студентами - клиническими психологами // Международный журнал экспериментального образования. 2023. № 2. С. 43-47. URL: https://expeducation.ru/ru/article/view?id=12127 (дата обращения: 03.07.2024).
- Турчина М.А. Когнитивные функции при депрессивных расстройствах // Скиф. 2018. № 11(27). URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/kognitivnye-funktsii-pri-depressivnyh-rasstroystvah (дата обращения: 07.08.2024).
- Шутова О.И., Тимофеев А.В., Деларю Н.В. Этические проблемы обучения студентов - клинических психологов // Современные вызовы для медицинского образования и их решения: Сборник трудов по материалам Всероссийской учебно-методической конференции, посвященной 100-летию со дня рождения профессора Н.Ф. Крутько и Году педагога и наставника: В 2 т. Т. 2. Курск, 2023. С. 348-350. URL: https://www. elibrary.ru/download/elibrary_50429704_13042886.pdf (дата обращения: 07.08.2024).
- Яковлева Н.В. К проблеме внедрения интерактивных образовательных технологий в подготовку клинических психологов // Личность в меняющемся мире: здоровье, адаптация, развитие. 2015. Спецвыпуск, ч. 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-probleme-vnedreniya-interaktivnyh-obrazovatelnyh-tehnologiy-vpodgotovku-klinicheskih-psihologov (дата обращения: 15.06.2024).
Arquivos suplementares


